
CARE+ GARANTIE & SERVICE
Al onze meubelen worden met liefde en aandacht voor jou gemaakt. De meubels van XOOON staan garant voor een hoge kwaliteit. Met de gratis standaardgarantie én de aanvullende CARE+ garantieservice geniet je zorgeloos van je nieuwe aankopen.
Op deze pagina lees je alles over wat er binnen de CARE+ 7-jarige garantieservice valt en welke voorwaarden er gelden om gebruik te kunnen maken van de garantieservice.
Zo voorkomen we teleurstellingen en kun jij optimaal genieten van je nieuwe meubelen.

Standaardgarantie
Net als op elk ander product leveren wij onze meubelen met een standaard Europese garantietermijn van 2 jaar. Hiermee ben je verzekerd van onze basisservice. Wij verdelen de garantie daarbij in 3 productgroepen:
Bij de vermelde standaardgarantie en ook bij onze uitgebreide CARE+ garantieservice geldt dat het artikel uitsluitend voor privédoeleinden gebruikt mag worden. Als artikelen projectmatig of voor commerciële doeleinden gebruikt worden, vervallen alle garantieaanspraken.
Het is ook belangrijk te onthouden dat productspecifieke eigenschappen, gebruikssporen, slijtage of verkleuringen door (zon-)licht niet binnen de garantie vallen.
Standaard Europese garantietermijn van 2 jaar. Daarbij verlenen wij op de houten constructie van jouw zitmeubel 5 jaar garantie, dus 3 jaar bovenop de Europese garantietermijn.
Onze stoelen hebben een standaardgarantie van 2 jaar, conform de Europese garantietermijnen.
De houten meubelen hebben bij normaal huiselijk gebruik de standaard Europese garantie van 2 jaar.
De gebruikte materialen kunnen door het gebruik, de lichtinval of door de luchtvochtigheid van uiterlijk en vorm veranderen. Dit is een natuurlijk verschijnsel en valt in normale omstandigheden binnen een acceptabel bereik en valt daardoor niet onder de garantie.

7 Jaar CARE+ garantieservice
Naast de standaard Europese garantie van 2 jaar, kun je op onze zitmeubelen het CARE+ garantieplan direct bij je aankoop afsluiten tegen een aantrekkelijke prijs. Daarmee verleng je de standaardgarantie vanaf de aankoopdatum met 5 jaar naar een totaal van 7 jaar én je hebt ook 7 jaar lang recht op onze vlekkenservice.
Het CARE+ garantieplan geeft jou daarom extra aankoopplezier en zorgeloos gebruik van je nieuwe meubel. Lees hier meer over CARE+ of lees verder voor de voorwaarden:

Huisregels & voorwaarden
CARE+ Vlekkenservice
Wij geloven in een duurzame ontwikkeling van onze materialen. Bij het produceren van onze zitmeubelen gebruiken we daarom alleen stoffen en ledersoorten van de hoogste kwaliteit.
Het is echter onmogelijk om materialen 100% vlekafstotend te ontwikkelen. Hierdoor is de kans op een vlek die niet te verwijderen is, altijd aanwezig.
Onze professionals hebben een eerstehulpcatalogus samengesteld, zodat je direct na het ontstaan van de vlek de nodige maatregelen kunt nemen om erger te voorkomen. Mocht dat niet voldoende zijn, dan nemen onze professionals het over om de vlek te verwijderen, al dan niet bij jou thuis.
Het CARE+ team komt per vleksoort éénmaal in actie bij vlekken, ontstaan door o.a.:
- Voedsel of dranken, zoals bijv. babyvoeding, bier, bonbons, boter, karnemelk, cola, koffiemelk, ei, eierlikeur, ijs, ijskoffie, vet, fruithapje, groente, koffie, cacao, kauwgom, ketchup, limonade, margarine, jam, noga-crème, vruchtensap, rode wijn, slagroom, chocolade, mosterd, siroop, thee, witte wijn, tomatensaus, mayonaise, remoulade.
- Verf- en kleefstoffen, zoals bijv. kleurpotloden, verf, viltstift, lijm, klei, uitwasbare inkt en waterverf.
- Cosmetische en reinigingsproducten, zoals bijv. nagellak, lippenstift, tandpasta en zinkzalf.
- Overige oorzaken, zoals bijv. as, potlood, bloed, modder, gras, hars, kaarsvet, metaalgruis, olie, roest, roet, schoenpoets.
- Een spijkerbroek die kleur afgeeft.
- Alle menselijke en zoogdierlijke afscheidingen, zoals bijv. braaksel, ontlasting, urine, zweet en huidvet.
Bij het afsluiten van het CARE+ garantieplan ontvang je per e-mail het garantiecertificaat en de eerstehulpcatalogus na de levering van je artikelen.
Na het ontstaan van een vlek is het noodzakelijk direct erna de eerstehulpcatalogus te raadplegen om zo de schade te verhelpen of te verminderen.
Je dient de vlek zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 3 dagen na het ontstaan van de vlek, te melden bij ons servicecenter. Het directe telefoonnummer van ons servicecenter vind je terug op het CARE+-certificaat dat je per e-mail ontvangen hebt.
Bij de melding van een vlek is het belangrijk dat je precies aangeeft waar de vlek op je meubel zit en hoe de vlek ontstaan is.
Per vlek komt het CARE+ serviceteam één keer in de garantieperiode in actie.
Als de vlek met behulp van het service-callcenter en de eerstehulpcatalogus op te lossen is, dan komt er geen professional bij jou thuis.
Uitgesloten voor vlekverwijdering:
- Vlekken door inwerking van chemicaliën.
- Verandering van de oppervlakte van de bekleding door direct zonlicht.
- Voor een microvezelstof met lederlook of kunstleder is de vlekkenservice slechts 3 jaar geldig.
- Op open leder, leder met waslaag en geschuurd en/of geolied leder is de vlekkenservice beperkt tot alleen dranken en voedingsmiddelen.
- Matrassen van slaapbanken zijn uitgesloten en vallen niet binnen het CARE+ garantiepakket. De zitplaatsen van een slaapbank zijn wel verzekerd.

CARE+ bekledings- & constructieservice
Soms gaat er iets mis met de vering of kan het in een enkel geval voorkomen dat er een fout in de constructie zit. Ook dit zit in het CARE+ plan. Wij herstellen dit voor je en gebruiken daarbij, voor zover mogelijk, alleen originele onderdelen.
In onderstaande gevallen komt onze specialist bij jou thuis om jouw klacht professioneel en kosteloos te verhelpen:
• FRAME
- Repareren en/of versterken van houten regels (m.b.v. bijv. verlijming, schroeven of aanbrengen van hoekbeugels);
- Evt. vervanging van houten regels of spaanplaten;
- Frame met vilt afdekken;
- Herstellen van losse verbindingen;
- Extra koppelstukken monteren;
- Maatverschillen en/of toleranties sluitend maken;
- Geluidsvorming en/of gekraak oplossen.
• STOFFERING
- Binnenvering (exclusief matrassen) opvullen, respectievelijk repareren;
- Singelbanden opspannen dan wel vervangen;
- Veerlatten, nosaghouders en/of nosagveren vernieuwen;
- Zitkussens of rugkussens met polyether opvullen (modelgebonden eigenschappen zijn hiervan uitgesloten, alsmede normaal gebruik);
- Bijvullen van losse kussens (modelgebonden eigenschappen zijn hiervan uitgesloten, alsmede normaal gebruik);
- Afdeklaag of vulling uitrichten en fatsoeneren;
- Vlieslaag/dacronlaag uitrichten;
- Afhechting herstellen (bijvoorbeeld einddraden weer opnieuw bevestigen);
- Polyethervullingen vervangen of opnieuw bevestigen;
- Polyether lijmverbindingen vernieuwen.
• MECHANISMEN
- Uitlijnen, afstellen, verplaatsen, gangbaar maken van niet substantieel beschadigde mechanismen oftewel functie-elementen;
- Beoordelen en testen van elektrische onderdelen, stekkerverbindingen;
- Raster-/kantelmechanisme vervangen;
- Motoren/schakelkasten/kabels/handbediening vervangen.
• BEKLEDING
- Oppervlakteschade bewerken d.m.v. Smart Repair (krassen, schuurplekken en (brand)gaten tot ø 1,5 cm groot) in kunstleder, leder en stoffen bekledingen;
- Opspannen dan wel opvullen bij overmatige rimpel- of plooivorming van de bekleding (indien mogelijk). Het is hierbij belangrijk om te onthouden dat plooivorming in sommige gevallen bij de charme en de uitstraling van het zitmeubel hoort of typisch is aan de gekozen bekleding. Plooivorming is dan ook niet helemaal uit te sluiten;
- Open naden stikken (tot ca. 20 cm);
- Bekleding/stoffering fatsoeneren/uitrichten;
- Knopen bevestigen;
- Pilling verwijderen (éénmalig, omdat de kans op herhaling aanwezig is aangezien dit een stofeigenschap is. In sommige gevallen volstaat het opsturen van een pillingapparaat en hoeft de specialist geen huisbezoek af te leggen. Dit wordt door het servicecenter beoordeeld.);
- Trekkoorden/trekstroken bevestigen;
- Onderdoek/voeringstof vernieuwen;
Opmerking:
Na reparaties, behandelingen of vervangingen zijn kleurverschillen soms niet te vermijden. Dit kan te maken hebben met onder andere het gebruik en/of (direct) (zon)licht.
Moet het meubel volledig vervangen worden?
Bij een complete vervanging en/of nieuwe keuze, kan het zijn dat jij een deel van de kosten van het nieuwe meubel zelf moet bijbetalen. Hoe hoog dit bedrag is, is afhankelijk van meerdere factoren. Het bedrag wordt onder andere berekend aan de hand van het aantal jaren dat het artikel in gebruik is geweest, of het nieuw gekozen artikel gelijkwaardig is aan het bestaande artikel, of je extra opties gekozen hebt, etc. Bij de berekening wordt rekening gehouden met de wettelijke afschrijving volgens conformiteitsprincipe. Hierbij hanteren wij volgende regel:
- Aanschafsprijs per meubelstuk is lager dan € 250,- : Afschrijving van 5 jaar.
- Aanschafsprijs per meubelstuk is hoger dan € 250,- : Afschrijving van 10 jaar.
Het kan ook zijn dat een onderdeel of de stof of het leder van je oorspronkelijke aankoop niet meer leverbaar is. In zulke gevallen zal er altijd gezamenlijk en in overleg naar een passende oplossing gezocht worden, waarbij in de eventuele meerkosten rekening gehouden wordt met het aantal jaren dat het meubel in gebruik is.
- Jij meldt een klacht zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 3 dagen, via het servicecenter.
- Schade die jijzelf of andere monteurs dan onze eigen servicemonteurs hebben veroorzaakt, worden uitgesloten van onze CARE+ garantie.
- Jij verzorgt de meubels volgens de instructies die in het productpaspoort zijn vermeld.
- Uitgesloten zijn productspecifieke eigenschappen, zoals slijtage & gebruikssporen. Denk daarbij ook aan het inzakken en/of inklinken van het schuim en/of de vullingen in de zitmeubelen.
- Uitgesloten is schade die door transport, montage of door derden zijn veroorzaakt.
- Het uitgangspunt van het Care+ plan is om ervoor te zorgen dat jouw meubel in een zo optimaal mogelijke staat blijft en jij de garantie hebt dat onze technici er alles aan zullen doen om dat te bereiken.
In sommige gevallen is een reconditionering naar een “nieuw”-staat niet mogelijk, indien het bijvoorbeeld om ernstige en grootschalige vervuiling van het bekledingsmateriaal gaat, of indien het meubel door oneigenlijk gebruik beschadigd is geraakt. In deze gevallen kan er in overleg en tegen een gereduceerd tarief voor bijvoorbeeld een gehele vervanging van het meubel gekozen worden. Hierbij wordt een staffel gebruikt aan de hand van het aantal jaren dat het meubel reeds in gebruik is geweest. - Zaken die onder gangbare verzekeringen vallen (lees: opstal, inboedel of aansprakelijkheid) zullen daar eerst moeten worden gemeld. Voorbeelden hiervan zijn inbraak en/of diefstal, roof, vandalisme, brand, storm en hagel.
Algemene voorwaarden & uitsluitingen
Op deze pagina heb je kunnen nalezen wat er allemaal in het garantiepakket van CARE+ valt en waarvoor onze specialisten je met raad en daad bijstaan. Daar horen natuurlijk ook enkele voorwaarden bij zodat de kwaliteit voor beide partijen gewaarborgd blijft en jij 7 jaar zonder zorgen van je meubels geniet.
Naast de specifieke uitsluitingen bij bekleding en constructie zijn er ook enkele algemene voorwaarden:
- Jij bent woonachtig in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland en gebruikt daar ook de meubelen.
- Jouw garantie is niet overdraagbaar op andere personen en is strikt persoonlijk.
- Jij verzorgt de meubels volgens de instructies die in het productpaspoort zijn vermeld.
- Uitgesloten zijn productspecifieke eigenschappen, zoals slijtage & gebruikssporen.
- Jij gebruikt de zitmeubelen alleen privé. Meubelen die projectmatig en/of voor commerciële doeleinden gebruikt zijn, zijn uitgesloten. Een showroom valt hier ook onder!
- Ongeoorloofd gebruik valt naar alle redelijkheid niet onder de garantie.
- Schade die door transport, montage of door derden is veroorzaakt, wordt uitgesloten.
- Het uitgangspunt van het Care+ plan is om ervoor te zorgen dat jouw meubel in een zo optimaal mogelijke staat blijft en jij de garantie hebt dat onze technici er alles aan zullen doen om dat te bereiken.
In sommige gevallen is een reconditionering naar een “nieuw”-staat niet mogelijk, indien het bijvoorbeeld om ernstige en grootschalige vervuiling van het bekledingsmateriaal gaat, of indien het meubel door oneigenlijk gebruik beschadigd is geraakt. In deze gevallen kan er in overleg en tegen een gereduceerd tarief voor bijvoorbeeld een gehele vervanging van het meubel gekozen worden. Hierbij wordt een staffel gebruikt aan de hand van het aantal jaren dat het meubel reeds in gebruik is geweest. Aanschafsprijs per meubelstuk is lager dan €250,-: Afschrijving van 5 jaar. Aanschafsprijs per meubelstuk is hoger dan € 250,-: Afschrijving van 10 jaar. - Zaken die onder gangbare verzekeringen vallen (lees: opstal, inboedel of aansprakelijkheid) zullen daar eerst moeten worden gemeld. Voorbeelden hiervan zijn inbraak en/of diefstal, roof, vandalisme, brand, storm en hagel.
- Enkele eilanden vallen niet binnen de CARE+ garantie gebieden. Deze uitzonderingsgebieden zijn: ABC-eilanden (Aruba, Bonaire, Curaçao), eilanden bij Normandië, eilanden bij Bretagne, eilanden bij Loire, eilanden bij Nieuw Antigua, eilanden in het binnenmeer van Golf van Morbihan, eilanden in de Middellandse Zee bij Italië en Frankrijk behalve Corsica, SSS-eilanden (Sint Eustatius, Sint Maarten en Saba), DOMTOM (Frans-Guinea, Guadeloupe, Martinique, Mayotte en Réunion), COM (Saint-Martin, Saint-Barthélemy, Saint-Pierre en Miquelon), en de TAAF-eilanden (Nieuw-Amsterdam, Saint-Paul, Crozeteilanden, Kreguelen, Adélieland en verspreide eilanden in de Indische Oceaan).
- Voor de overige eilanden kan er sprake zijn van een toeslag bij iedere serviceaanvraag en/of een overschrijding van de afgesproken 10 dagen waarin professionele hulp aan huis kan worden gegeven. De hoogte van deze toeslag kan per individuele klacht anders zijn. Deze eilanden zijn bijvoorbeeld: de Nederlandse Waddeneilanden (Schiermonnikoog, Texel, Ameland, Terschelling, Vlieland) en het Franse eiland Corsica.
- Reparaties die buiten de standaard of de CARE+ garantieservice vallen, kunnen wellicht toch gerepareerd worden tegen kostprijs. Dergelijke gevallen worden afgestemd met het Customer Care team.